#2 Doei Nederland, hallo Suriname!

Zo, het is nu zondag 29 januari, half 10 's avonds, en het is nog steeds 30 graden. Een mooi moment om deel 2 van mijn blog te schrijven. Ik moet jullie ten slotte wel een beetje up-to-date houden over mijn gebeurtenissen hier in Suriname. Dit deel begint alleen niet in Suriname, maar nog in Nederland, het koude kikkerlandje waar ik gisterochtend nog was.

De vrijdag voordat ik weg ging, heb ik het avontuur mooi in kunnen leiden dankzij mijn ouders. Na het avondeten zeiden zij namelijk dat het tijd was om naar buiten te gaan. Wij hebben die avond een 'wenslampion' aangestoken. Dit was een erg mooi begin van de reis.
De ochtend daarna was het dan zover: de reis naar Suriname zou beginnen. Om kwart voor 7 werd ik wakker gemaakt, om vervolgens een lekker ontbijtje te hebben met de lekkere Nederlandse melk die ik 3 maanden zou moeten missen. Om kwart voor 8 gingen we de deur uit om op tijd op Schiphol te zijn. Dit verliep allemaal erg soepel, net als het inchecken van de bagage, tot dat... de gezamenlijke koffer van Eline en mij 24 kilo bleek te zijn, terwijl het maximale gewicht 23 kilo mag zijn. Even brak het zweet bij me uit (en dat in dat koude kikkerlandje...), de vrouw achter de balie keek naar het gewicht en... de koffer mocht door. Hoera!

Na het inchecken konden we met het hele uitzwaaicomité nog wat drinken, maar al snel moesten Eline en ik er vandoor. Voor het afscheid nemen moesten we namelijk ook nog genoeg tijd nemen. Na gekus, geknuffel en een traantje was het tijd om te gaan. Wij konden vervolgens nogmaals zwaaien naar alle familieleden/vrienden die mee waren, en toen waren we verdwenen.
Het eerste moment hadden we al meteen grote pret. We hadden een heel enthousiaste bewaker waar we aan vroegen of we onze all stars uit moesten doen voor de controle. Dit moesten we maar aan zijn collega vragen, en die moesten we dan bij voornaam aanspreken, vond deze beste man. Dit deden wij dan ook braaf, en de bewaker had de tijd van zijn leven (wij vonden het ook best grappig). Hoewel het ongeveer 1000 keer was gezegd dat je je laptop uit je tas moest halen, was ik dit natuurlijk compleet vergeten door de gezelligheid. Eerst dacht ik dat ik de chocola niet mee mocht nemen, maar toen de controlleur zei dat ik iets groots uit de tas was vergeten te halen, wist ik het meteen. Dit begon al goed :-).

Het boarden ging uiteindelijk heel soepel en in het vliegtuig kwam er een Surinaamse man naast ons zitten. Die heeft ons allemaal tips en weetjes gegeven over Suriname en we hebben het over veel onderwerpen gehad met hem. Ook hebben we het natuurlijk over het Surinaamse eten gehad, waarna ik roti van hem kreeg, speciaal gemaakt door zijn moeder. Het pittige eten, daar moest ik nog even aan wennen, dus dit heb ik met kleine hapjes opgegeten. Maar lekker dat het was! De eerste ervaring met Suriname was al geslaagd!

Na ongeveer 9 uur vliegen waren we er. Wat een prachtig landschap! Onder ons zag ik mooie rivieren en prachtig oerwoud. Dit zag er al veelbelovend uit. Toen het vliegtuig netjes aan de grond stond en iedereen enthousiast had geklapt voor de piloot, konden we het vliegtuig uit. Je voelde de hitte als een warme deken om je heen vallen: heerlijk. Vooral als je een lange broek aan hebt en een trui. Die trui durfde ik niet uit te doen, bang om meteen aan te worden gevallen door 'muskieten' (muggen in het Surinaams).

In de piepkleine luchthaven (piepklein vergeleken met Schiphol) hebben we lang moeten wachten tot we door mochten om onze koffers te pakken, maar we hadden de Surinaamse rust al gevonden. Vervolgens koffers snel kunnen vinden en ook de taxi-chauffeur. Daar hebben we ook ontzettend leuk mee gepraat, en hij heeft ons uiteindelijk ook meegenomen naar een tankstation om wat te eten te halen (alle winkels waren namelijk dicht door het Chinees Nieuwjaar, en aangezien alle winkels gerund worden door Chinezen...). We hebben toen meteen onze eerste SRD's gewisseld. Ons avondeten bestond toen uit een stuk droge pizza en een vies zoet drankje. Topmaaltijd! Na het uitpakken van onze koffers zijn we toen lekker gaan slapen.

Mijn volgende blog zal een (lange) samenvatting zijn over mijn eerste week hier. Ik zie dat ik al weer veel te veel geschreven heb, dus ik zal nu stoppen en ik ga zo lekker slapen. Tot de volgende blog!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!