#8 Nog even op avontuur voor ik weer terug kom

Zo, de drie maanden zitten er alweer bijna op. Wat een onvergetelijk avontuur is het geweest. De laatste weken heb ik natuurlijk nog wel interessante dingen gedaan. Ten eerste het afscheid van mijn stageklas. Er was vooral veel Paasviering, de kinderen mochten nu in hun feestkleding naar school komen. De eerste dag begon de dag weer gewoon om 8 uur. Althans, dat dacht ik. Om kwart voor 8 was ik netjes op school. Er waren veel leerlingen, maar er was nog geen leerkracht te bekennen. Om kwart over 8 druppelden de eerste naar binnen. Mijn mentor was nergens te bekennen. We gingen naar de kerk toe voor een paasviering, dus ik heb de kinderen daar maar heen gebracht, zonder te weten waar mijn mentor was. Om 9 uur zou de kerkdienst beginnen, dus het begon om iets over half 10 (Go Suriname!). Daar hebben we vooral heel veel liedjes gezongen en optredens van kinderen gezien. De pastor heeft 3 minuten iets verteld en toen was de dienst alweer voorbij. Mijn mentor was in de tussentijd aangesloten. De leerlingen kregen vervolgens in de klas een foam bakje met wat nasi er in. Dat was de paasbrunch. Gaat net iets anders dan in Nederland, waar ze allemaal lekkere dingen makenā€¦ De school zou tot 12 uur duren, maar om 11 uur waren de kinderen alweer klaar met het eten. Ik heb daarom een uur liedjes gezongen met de kinderen, omdat mijn mentor geen idee had wat ze met de kinderen moest doen.

Dat was dag 1. Dag 2 was het officiƫle afscheid, omdat er op woensdag geen school meer was voor de kinderen. Deze dag was mijn mentor de hele dag niet op school. Dat ze helemaal niet meer zou komen, hoorde ik pas ergens rond 9 uur. Zo gaat dat hier J. Ik heb met de kinderen van 8 tot 10 geknutseld, daarna hadden ze een half uur pauze en vervolgens hebben we afscheid genomen (allemaal knuffels gekregen), heb ik de rapporten gegeven en was het voorbij.

Op dag 3 heb ik nog wat oudergesprekken gevoerd. Mijn mentor zei: ā€œjij hebt ze voornamelijk les gegeven deze 3 maanden, dus doe jij de gesprekken maar.ā€ Ik kreeg wat rapporten in mijn handen geduwd, alleen de rapporten van de kinderen die waarschijnlijk moesten blijven zitten, en ik moest ter plekke de cijfers doornemen en bedenken wat ik tegen de ouders als advies ging geven. Erg leerzaam en het verliep eigenlijk heel erg soepel. Ik had 6 rapporten die ik moest bespreken, maar ik heb maar 4 keer ouders langs gehad, waarbij het bij 2 ouders het echt serieus werd opgevat. De andere ouders hadden hun kind al opgegeven, zo leek het.

Stage voorbij! Nu vakantie. Op vrijdag tot en met maandag ben ik met mijn huisgenoten naar Voltzberg gegaan. De eerste dag was heenreizen, hangmat ophangen en lekker eten. De tweede dag hebben we 6 Ć  7 uur gewandeld: eerst de berg op, en toen de berg weer af. Het was een prachtig uitzicht, ik heb ontzettend genoten. Vervolgens heb ik ā€˜gebaadā€™ in de rivier, omdat het water bij de douches het niet meer deed. Dat was erg gezellig. In de avond heb ik toen de hele avond op de rotsen gelegen met mijn huisgenoten en nog wat andere mensen en we hebben ontzettend leuk gekletst. Op de 3e dag zijn we naar de Raleighvallen/moedervallen gegaan. Dat zag er mooi uit en we hebben daar ook lekker gezwommen. Vervolgens ben ik uit een boot gesprongen de rivier in, om zo dobberend naar ons kamp terug te gaan. Dat was echt super tof om te doen. Af en toe kwamen we een stroomversnelling tegen en dan werden we helemaal meegenomen, maar het ging elke keer goed omdat we zwemvesten aanhadden. In de avond hebben we toen een feest gehad, waarbij er livemuziek was van de gidsen met nog wat mensen erbij. Er werd gezongen, op trommels geslagen en wij dansten daar natuurlijk vrolijk bij. Om een uurtje of 4 lag ik toen weer in mijn hangmat. Om 8 uur werden we toen weer wakker, want we moesten vertrekken naar Paramaribo. Zelfs de hobbelige weg in een krakkemikkige bus heeft mij niet tegen gehouden om in lekker in slaap te vallen :P.

Op woensdag zijn Eline en ik toen samen naar Bigi Pan geweest. Dat ligt in Nickerie. We werden opgehaald met de taxi, zijn op een bootje gestapt en hebben gelijk allemaal beesten gespot. Dat was prachtig! We kwamen uiteindelijk aan bij een heel groot meer. Daar stonden zoā€™n 8 huizen. In een van die huizen, midden op het water, hebben wij onze hangmatten opgehangen en hadden we dus een overnachtingsplek. We hebben daar even geluncht, ontspannen, en zijn toen om half 6 verder gegaan om meer beesten te spotten. We hebben toen onder andere rode ibissen gezien en flamingoā€™s. Het was prachtig met de ondergaande zon. In de avond lekker gegeten en daarna op zoek naar kaaimannen. En die hebben we gevonden en vastgehouden! Ook hebben we nog slangen in het wild gezien, dat was ook heel tof. Ik werd daarna wakker met een prachtig uitzicht vanuit de hangmat. De tweede dag hebben we nog in een modderbad gezeten (stap maar uit de boot, zo de modder in en zak tot in je knieĆ«n weg). We zijn daarna weer teruggegaan naar Paramaribo.

Nu zijn de echte laatste dagen aangebroken. We gaan er nog volop van genieten (vooral van het weer: het is nu echt heel warm, dus nog even wat warmte pakken voordat we in de koudste meivakantie ooit aankomenā€¦) Tot snel weer in Nederland!

Reacties

Reacties

Omi

Ik heb weer genoten van je verhaal
Wat heb je het daar toch een geweldige ervaring opgedaan.
Vind het ook wel weer fijn dat je weer naar Nederland komt en de verhalen nog eens komt vertellen.
Wa t zullen de kinderen ook van je genoten hebben. Ze zullen er zeker flink wat bij hebben geleerd. Je hebt ook veel plezier met ze gemaakt. Ze zullen het jammer vinden dat je weg gaat.
Het is hier inderdaad nu niet zo warm, maar als jij terug komt is het zeker 8 graden warmer. Tot gauw kus van Omi

Ineke

Lieve Irene,
Zojuist de laatste verhalen gelezen. Wat een ervaring heb je opgedaan meid. Jou maken ze niet zo snel meer gek. Ook wel schrijnend wat er in het binnenland gebeurt bij het lesgeven. Bedankt dat je deze blog hebt bijgehouden!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!