#3 Nu al één week voorbij?!

Wat is deze eerste week voorbij gevlogen! En wat is het leuk hier! Elke dag is het minimaal 26 graden, schijnt de zon en hebben we af en toe een harde regenbui. Vanaf dag 1 was het al erg gezellig. Aangezien ons ontbijt ook niet echt te eten was, zijn we maar snel eten gaan halen. Na een bezoekje aan de supermarkt zijn we de markt op gegaan. Daar is het eten bizar goedkoop en het was erg gezellig. Een paar voorbeelden: voor kousenband voor ongeveer 3 personen betaal je 1SRD (12,5 ct), 12 stuks fruit kosten 20SRD (2,50euro), 3 aubergines en 6 tomaten voor 6SRD (75ct). Naast dat het dus goedkoop was, was het ook erg gezellig. Zo hebben we uitleg gekregen van een jongetje hoe je het best kousenband kan bereiden, mensen wilden weten wat voor stage we gingen doen en waar we vandaan kwamen én ze vertelden ook veel over zichzelf. Dat kunnen Surinaamse mensen wel, veel praten. Dat is ontzettend gezellig. Na de markt zijn we gaan lunchen bij het bekende plekje Zus&zo en hebben we gelijk thuis gekookt met alle verse groenten.

Alles hadden we lopend gedaan, en dat vonden we niet zo'n goed plan meer. Daarom hebben we de volgende dag fietsen gehaald, waarbij we ook meteen een simkaart kregen. Nu dan de grote uitdaging: links fietsen. In Suriname is er een verkeersregel: links heeft voorrang, maar als je op een T-splitsing staat heeft de doorgaande weg voorrang. Een nieuwe regel heb ik ontdekt tijdens het deelnemen van het verkeer: moet je te lang wachten tot je door kan rijden, dan zorg je ervoor dat je midden op de weg gaat staan met je auto zodat mensen je wel voorrang moeten geven. Dat verloopt verder allemaal erg soepel. Eenmaal thuisgekomen probeerde ik mijn stageschool te bereiken. Dat lukt natuurlijk niet meer om kwart voor 3, want dan is iedereen daar allang weg (de school is namelijk om 1 uur klaar en leerkrachten blijven hier blijkbaar niet om nog na te kijken en voor andere vergaderingen of voorbereidingen). Uiteindelijk heb ik de volgende dag, om half 9, wel kunnen bellen met mijn directrice. Van haar hoorde ik dat ik groep 6/klas 4 krijg.

Ook ben ik nog langs mijn stageschool geweest. De school heeft geen uniform, maar je moet zwart onder dragen (dus ik heb een zwarte broek: super warm!) en shirts in het turquoise of bordeaux rood/roze (deze shirts heb ik gehaald met mijn directrice op de zaterdag, was erg gezellig). Daar wat uitleg over gekregen, maar ik moet het denk ik vooral zelf eerst gaan ervaren. Dat ga ik morgen voor het eerst doen.

Wat we ook nog hebben gedaan, het houdt inderdaad nog niet op met de gebeurtenissen, is de dolfijnentour. Met een bootje gingen we over de Suriname rivier. We hebben maar een paar dolfijnen gezien en alleen de ruggen ervan, maar we, Filiz, Eline en ik, hebben ook een schildpad en een kaaiman vastgehouden op een plantage. Dat was erg leuk. Die avond heb ik ook met een groepje studenten bij d'bar gezeten, een erg gezellige bar die net nieuw is. Je maakt hier heel snel contact met andere studenten, omdat je allemaal hetzelfde meemaakt. Dat is erg fijn. Gisteren hebben we nieuwe huisgenoten gekregen, twee Belgische meisjes. We wonen nu dus met z'n vieren in het huis, en dat is toch wel erg gezellig. Midden februari krijgen we nog 4 huisgenoten erbij en dan is ons studentenhuis vol.

Tot zo ver mijn overzicht van de week, er is nog meer gebeurd, maar dit zijn de grote lijnen van de week. Morgen dus mijn eerste stagedag, ik heb er ontzettend veel zin in en ben heel benieuwd naar wat ik daar mee ga maken :-).

Reacties

Reacties

Nathalie

Hi Irene,
Wat een belevenissen na één week. Leuk om jouw verslag te lezen. Ben benieuwd naar de stage. Veel plezier.
X Nathalie

Maaike

zozo, lekker warm dus, vooral met die zwarte broek... en een kaaiman vast gehouden??? stoer hoor! succes morgen!
kus Maaike

Omi

Goed gedaan, mooi verhaal Irene!
Leuk te lezen wat je ervaart!

oma Nellie

Wat geniet jij ervan.wat je allemaal meemaakt.

Ineke

Lekker dat verkeer zo, maar je schijnt er snel aan te wennen. Iets voor Utrecht straks?

oma Nellie

Wat zijn die foto's leuk.wat maken jullie fijne dingen mee blijf genieten.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!